Stáří pneumatik, tzv. DOT

Vážení zákazníci, vzhledem k neustálým dotazům ohledně stáří prodávaných pneumatik, považujeme za důležité tuto problematiku objasnit. Chtěli bychom vás, zákazníky, hlavně informovat, protože požadovat například dva týdny starou pneumatiku se nám zdá poněkud nelogické.

Úvodem bychom rádi vysvětlili, co znamená zkratka DOT. DOT je z angličtiny „Department of transport“. Jde o údaj, který se na pneumatiky uvádí pro potřeby amerických trhů jako jejich norma. Paradoxně by tento údaj v Evropě nemusel být, protože evropská legislativa uvádí povinnost normy E (na pneumatice uvedeno E a číselný kód, který nikomu kromě výrobce nic neřekne). Bohužel je tento údaj i u nás na pneumatikách uváděn. DOT se značí jako čtyřčíslí a je vyraženo na boční straně pneumatiky. Zde například naleznete údaj 4013, což označuje 40. týden roku 2013.

Považujeme za nutné uvést na pravou míru, jak to s pneumatikami je z hlediska roku výroby. Tímto bodem reagujeme na aktuální požadavky zákazníků na dodání pneu s rokem výroby 2014. Velmi obecně řečeno, letní pneumatiky se vyrábí na podzim a zimní pneumatiky v létě. Je prakticky nemožné dodat letní pneumatiky s rokem výroby 2014, jelikož výroba začala teprve loni na podzim. Zvláště pneumatiky, které jsou vyráběny mimo Evropu (Bridgestone, Kumho, Hankook) stráví na cestě mezi továrnou a prodejcem minimálně 3 měsíce až půl roku. Výrobci navíc uvádí, že dodávají pneu prodejcům do dvou let stáří. Tedy i nyní jsou dodávány přímo od výrobců pneumatiky s rokem výroby 2012-2013. Nemůžeme bohužel ovlivnit dodání tzv. „čerstvých pneumatik“.

Rádi bychom se odkázali na společnost ETRMA (The European Tyre and Rubber Manufacturers Association), která se zabývá testováním pneumatik (konkrétně pneumatik Kumho) právě vlivem stáří na životnost a kvalitu pneumatiky. Testovacím jezdcem Svenem Baumannem bylo jasně řečeno, že letní pneumatiky obohacené silikou (v podstatě všechny renomované značky už dlouhodobě siliku používají) dosahují optimálních vlastností mezi jedním rokem až dvěma lety od data výroby (v tomto směru se bavíme o kvalitě směsi – dozrávání). Ke změnám vedoucím ke snížení životnosti začíná postupně docházet 6-7 let od data výroby. Avšak opět uvedl, že rozhodující je skladování, které může optimální životnost pneumatiky zkrátit nebo prodloužit až o tři roky. Nejdéle by se měly pneumatiky používat 10 let. U zimních pneu je to vzhledem k rozdílné směsi trochu jiné, tam Sven Baumann uváděl životnost 9 let. Ke změnám vedoucím ke snížení životnosti pak dochází mezi 5-6 rokem od data výroby. Opět je vše dáno kvalitou skladování.

Všechny nabízené pneumatiky, ať už jsou v našich skladech nebo na skladě u dodavatele, jsou skladovány v suchu a temnu a nejsou vystaveny povětrnostním vlivům. Díky tomu jsou splněny veškeré požadavky výrobce, týkající se správného skladování. Pneumatiky tak můžeme prodávat a označovat jako nové až do 5-6 let od data výroby.

Někteří zákazníci, kteří obdrželi pneumatiky staršího data výroby, argumentují tím, že je přece obecně známo, že pneumatiky po čase tzv. tvrdnou. Toto tvrzení je pravdivé pouze v případě, že jsou nebo již byly používány. Pneumatiky, které doposud nebyly používány a jsou jen skladované (nejsou vystaveny povětrnostním vlivům, vlivům slunečního záření apod.), jsou stále jako nové, „čerstvé“!

Závěrem bychom rádi shrnuli, že není nutné mít pneumatiky s co nejnovějším datem výroby. Kvalita pneu při správném skladování zůstává stejná a i pneu s dřívějším datem výroby je stále nová. Ať už se jedná o pneumatiky na motocykly nebo pro osobní automobily.

Níže uvádíme související články, odkazy k této problematice.

Tisková zpráva společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech s.r.o.

Článek z časopisu Tyres and Equipment